Pengetahuan UVC

Laman Utama>sumber>Pengetahuan UVC

Teknologi pensterilan udara UV yang berkesan dan cekap pada tahun 2020

Masa: 2020-07-09

Untuk mengatasi pencemaran udara yang serius, terdapat banyak lampu UV di pasaran sekarang.


Eksperimen, penyelidikan, dan banyak lagi telah dilakukan selama berabad-abad untuk mensterilkan udara dan meningkatkan kualitinya. Tetapi mereka akhirnya terbukti kurang berkesan.


Banyak teknologi seperti merkuri UV atau lampu UVC dikatakan mesra kesihatan, tetapi tidak berkesan seperti fotokatalis TiO2 dengan lampu LED UV.


Oleh itu, dalam artikel ini, kami akan membawa anda ke perjalanan dari teknologi pensterilan udara UV yang kurang berkesan.


pencemaran udara


1. UV Mercury Tube berbahaya untuk kesihatan


Kita semua tahu dan memahami bahaya lampu merkuri UV. Pendedahan pada tahap tertentu selalu menyebabkan lebih banyak masalah untuk kulit terbakar dan kadang-kadang penglihatan juga. Cari bahaya dan selamat semasa menggunakannya.


  • Merkuri adalah bahan toksik


Merkuri selalu menjadi bahan toksik dan penyedutannya secara langsung mengalami kerosakan paru-paru, ginjal, dan lain-lain. Jadi, yang terdapat di dalam lampu juga boleh menyebabkan beberapa kesan berbahaya. Insomnia, kehilangan ingatan, sakit kepala, dan banyak masalah lain boleh dikaitkan dengan fakta bahawa merkuri terdapat di udara.


bahaya merkuri


Untuk memahami tahap ketoksikan, anda mungkin memerlukan satu lagi soalan dan itu adalah:


  • Bagaimana jika Cahaya yang mengandungi Merkuri UV Pecah?


Setiap lampu wap UV mengandungi kira-kira 400 mg unsur merkuri. Jadi, jika pecah, merkuri boleh membahayakan mata dan kulit. Ia mungkin hanya melalui penyedutan dan tanpa kontak langsung dengan merkuri, tetapi boleh menimbulkan masalah kesihatan seperti batuk, demam, kesukaran bernafas, sakit kepala, dll.


Menyedari kerosakan lampu yang mengandungi Mercury membawa kita ke jalur UV-C dan lampu LED. Setelah mengetahui bahaya UV, ia dianggap sebagai pembasmian kuman untuk masa yang lama.


2. Jalur LED UVC berprestasi rendah


LED UVC komersial boleh didapati di pasaran sejak hampir 10 tahun yang lalu, masalah besar jenis led ini adalah:


  • Julat Kuasa Output Terhad

Bahagian UVC mewakili panjang gelombang dari 200 nm-280 nm, dengan julat dari 250 nm - 280 nm. Ia membasmi kuman bakteria dan mikroba, tetapi dengan cara yang terhad dan tidak berfungsi dengan baik untuk kawasan yang luas.


  • Keupayaan Penembusan Lemah

Sebelum anda menganggap lampu UV-C sebagai penyelesaian berkesan dan segera, tetapi ia masih mempunyai kekuatan yang terhad. Dan ketidakupayaan untuk mencapai bayangan UV adalah satu lagi masalah. Ini adalah kawasan di mana cahaya UV disekat oleh objek lain.


kos uv


  • Kos yang tinggi

Lebih-lebih lagi, lampu UVC mahal dan apabila anda mempertimbangkan kekurangan lain, anda akan menyedari bahawa ia tidak bernilai wang yang anda belanjakan untuknya.


3. Mengapa UV LED + Photocatalyst pilihan terbaik?


Sekarang ini persekitaran adalah perhatian utama industri apa pun. Jadi, inilah pilihan terbaik untuk lampu. Oleh kerana kita telah mencuba banyak teknologi membasmi kuman udara dan mereka juga mempunyai kesan sampingan menyebabkan lebih banyak masalah atau kelemahan mentol yang menyebabkan lebih banyak masalah.


Nah, sains dan teknologi mempunyai satu perkara terbaik dan ia adalah penyelidikan sehingga anda berjaya. Jadi, inilah LED UV + Photocatalyst. Mari lihat bagaimana ia adalah pilihan terbaik setakat ini.


3.1 Apa itu fotokatalisis dan bagaimana ia berfungsi?


Untuk pemahaman ringkas mengenai fotokatalis, anda mesti faham bahawa ia adalah aktiviti yang berlaku semasa proses cahaya memukul permukaan bahan semikonduktor. Dan fotokatalis membantu menguraikan pencemaran alam sekitar. Atau anda boleh mengatakan pensterilan udara adalah mungkin dengan proses ini.


tindakan pemangkin


Dalam proses ini, pemangkin tidak berubah dengan sendirinya atau juga tidak dimakan dalam tindak balas kimia, sehingga berlaku penyegerakan kedua proses tersebut.


Terdapat banyak jenis penelitian mengenainya, tetapi TiO2 ditemukan sebagai bantuan penguraian sianida di dalam air dan sekarang ia juga menguraikan bakteria di udara untuk pensterilan.


Fotokatalis adalah istilah umum untuk bahan foto-semikonduktor dengan fungsi fotokatalitik yang diwakili oleh nanometer TiO2 (titanium dioksida).


Melapisi pada permukaan substrat, di bawah tindakan sinar ultraviolet, boleh menyebabkan bahan organik atau anorganik mengalami reaksi pengurangan pengoksidaan.


Kemudian ia dapat membunuh pelbagai bakteria dengan berkesan, dan dapat menguraikan dan merawat bakteria atau kulat secara tidak berbahaya. Ia juga dapat menguraikan beberapa bau kehidupan yang disebabkan oleh aktiviti manusia.


3.2 Mengapa TiO2 menjadi fotokatalis untuk pensterilan udara?


Dipercayai bahawa sifat penguraian TiO2 diketahui sejak setengah abad. Masalahnya hanya dalam membina aplikasi yang nampaknya dapat diselesaikan sekarang.


TiO2


Jadi, sekarang titanium dioksida dapat digunakan untuk pensterilan udara melalui pelbagai aplikasi dan salah satunya adalah lampu UV.


Ia dapat menguraikan bahan pencemar dan kita semua dapat melihat peningkatan masalah kesihatan di dunia. Jadi, perubahan iklim adalah nyata dan begitu juga TiO2 untuk pensterilan udara.


Banyak eksperimen dan penyelidikan menunjukkan hasil yang disukai dan itulah sebabnya kami tegas untuk membina pelbagai aplikasi dalaman dan luaran yang menggunakannya untuk membersihkan udara dari bakteria.


3.3 Sifat TiO2


Berikut adalah sifat utama TiO2 yang mesti anda ketahui untuk memahami kepentingannya untuk teknologi UV yang digunakan untuk pensterilan udara.


TiO2



3.4 TiO2 dapat membunuh Virus dan Bakteria


Sekiranya anda mempunyai kebimbangan bahawa TiO2 dapat membunuh bakteria atau tidak, anda mesti tahu bahawa ia tidak hanya membunuh sel-sel bakteria tetapi menguraikannya. Jadi, bukan ini salah satu fotokatalis paling berkesan berbanding dengan agen lain.


Dan jika kita membandingkannya dengan klorin, TiO2 adalah 3 kali lebih kuat daripada membunuh bakteria. Penggunaannya dapat mengurangkan atau menghilangkan sebatian tercemar di udara seperti NOx, asap rokok, dan juga sebatian mudah menguap yang timbul dari pelbagai bahan binaan. Jadi, ia akhirnya menjadi jalan penyelesaian untuk kawasan pencemaran.


3.5 TiO2 tidak berbahaya bagi manusia


Manfaat lain dari titanium dioksida adalah bahawa ia tidak menembusi dari kulit yang sihat oleh itu, ia tidak dapat merosakkan kulit manusia atau menyebabkan masalah kesihatan yang serius seperti lampu UV yang lain.


3.6 UVled + Fotokatalis


Dalam keseluruhan pensterilan, TiO2 mempunyai kesan bakterisida fotokatalis di bawah penyinaran UVA. Tidak hanya dapat membunuh virus, tetapi juga mengurangi formaldehid di dalam ruangan.


penyelesaian udara uv untuk perpecahan mini


Untuk virus yang tidak dibunuh oleh TiO2, UVC dapat memainkan peranan tambahan. Kerana UVC hanya menyediakan fungsi tambahan dan tidak memerlukan banyak tenaga, ia akan mengurangkan banyak kos dan menjadikannya dapat diterima oleh kebanyakan syarikat dan orang.


Kesimpulannya ialah kita memerlukan persekitaran yang selamat dan sihat untuk bernafas. Jadi, fotokatalis TiO2 dalam lampu LED UV boleh memberi kesan besar kepada kesihatan manusia sekarang. Kekacauan pencemaran udara yang berterusan juga menunjukkan adanya banyak bahan pencemar bakteria di udara dan jika fotokatalis UVled + dapat membantu kita dalam mengurangkannya, mengapa tidak?


Artikel berkaitan: Panduan pembeli utama mengenai pembelian Lampu UV anda


Penyelesaian LED UVC yang cekap untuk Minisplits


Penyelesaian UVC yang cekap untuk Unit HVAC